Etter NTNU sine retningslinjer om korona, stenger vi verkstedet med omgående effekt. For mer informasjon, se ntnu.no/korona
En arkademaskin tar form

En arkademaskin tar form

8. mars 2020 20:12

Skrevet av Benjamin Benjaminsen

På Hackerspace har vi en gruppe som jobber med både treverk, elekronikk, kode, og alt imellom mens vi designer og lager Hackerspace sin nye, og litt annerledes arkademaskin.

For de som ikke er kjent med arkademaskin prosjektet så er kortversjonen: “Vi lager en arkademaskin”. Men det er ikke en hvilken som helst arkademaskin vi lager, den kan virke litt utradisjonell ved første øyekast, og er litt mer fleksibel enn en tradisjonell arkademaskin. Det en først og fremst antakelig vil legge merke til når den blir ferdig er at den har et piano…

“Hva er greia med det, hvor er knappene og stikkene, jeg vil spille Smash?”

I tillegg til at vi har et piano på arkademaskinen så lager vi også et system for utbyttbare “plugin-kontroller” som vi har kalt det, slik at maskinen kan brukes med spill som bruker forskjellige typer kontroller.

Plugin-kontroller eksempel
Plugin-kontroller eksempel

Når en plugin-kontroller settes inn i maskinen vil maskinen gjenkjenne kontrolleren og automatisk oppdatere spillutvalget i menyen til å vise spill som er egnede for kontrolleren som er plugget inn. Vi lager også en standard for hvordan en plugin-kontroller er konstruert slik at hvem som helst kan lage nye plugin-kontrollere som kan brukes med maskinen. Standarden vi lager legger til rette for at det skal trenges minimalt med kunnskap om elektronikk og programmering for å begynne å lage kontrollere med enkle binære inputs, men den tillater også stor fleksibilitet for å lage mer avanserte kontrollere for de som ønsker å lage noe spesielt. I første omgang kommer vi til å lage en plugin-kontroller med standard stikke og knapper for to spillere, men mulighetene for hva som er mulig å lage med plugin systemet er nesten endeløse for den kreative; for eksempel er en av ideene som har vært diskutert blant flere av gruppens medlemmer for ettertiden av prosjektet har vært å lage en egen kontroller for KSP (Kerbal Space Program).

Prototype kontakt for plugin som skal monteres inni arkademaskinens plugginport
Prototype kontakt for plugin som skal monteres inni arkademaskinens plugginport

Bygging

Deler av CAD tegningene av arkademaskinen
Deler av CAD tegningene av arkademaskinen

Konstruksjonen av maskinen består av en indre ramme som er laget i to-tom-fire som tidligere var bruk i forbindelse med hackerspace sit escaperoom før dette tidligere prosjektet ble demontert, dette gir oss et solid rammeverk for å montere innmaten og støtte oppunder plugins. Utenpå denne rammen monterer vi 12mm kryssfiner plater som vi kan overflatebehandle mot slutten av prosjektet.

Vi har også laget maskinen med tanke på å gjøre det lett å vedlikeholde maskinen etter at den er ferdig. Når maskinen er ferdig vil det ved å fjerne platen som kommer på baksiden av maskinen, gi god tilgang for vedlikehold og utbytting av nesten alle deler av maskinen uten ytterligere demontering.

Ferdig rammeverk for maskinen med påbegynt montasje av ytre plater
Ferdig rammeverk for maskinen med påbegynt montasje av ytre plater

Siden starten av I fjor høst har vi bygget ferdig rameverket til arkademaskinen, og vi mangler nå i hovedsak å montere alle kryssfinerplatene rundt maskinen samt å montere alle delene og de elektroniske systemene som skal bygges inn.

Elektronikk

Deler av de elektrisk tegningene for arkademaskinen
Deler av de elektrisk tegningene for arkademaskinen

VI har også jobbet med det elektriske til maskinen. Tegningen som vises over gir en grov oversikt over hvordan det elektriske systemet i arkademaskin er bygget opp med hvordan vi planlegger å koble samme datamaskinen med alt annet av elektronikk, spesielt i forbindelse med plugin systemet for maskinen.

Som nevnt tidligere har vi laget en standard for å large plugins, og for at denne skal fungere med datamaskinen bruker vi en Arduino Due som emulerer USB enheter som kan brukes med spillene som kjører på maskinen. Hva slags USB enheter den emulerer vil være basert på hvilke plugin-kontroll som er plugget inn. I tillegg til at vi vil ha en fast emulering av et tastatur som brukes til å navigere menysystemet via touch knapper på maskinen.

Menysystem

Menysystem i Kodi
Menysystem for arkademaskinen laget med Kodi

Menysystemet er basert på mediasenterprogrammet Kodi og Kodi-plugin Advanced Emulator Launcher. Kodi er åpen kildekode og godt dokumentert, dette gjør det lett å tilpasse programmet til ethvert behov. Advanced Emulator Launcher brukes for å bygge menyene, indeksere spill og hente bilder og metadata om de.

Hvilke spill som er tilgjengelige i menyen vil være bestemt av hvilke pluggin-kontroller som er i bruk. For å få til dette har vi et skript som hele tiden kjører i bakgrunnen som holder øye med hvilke plugins-kontroller som er plugget inn, og sender informasjon til Kodi over et API interface når en kontroller blir plugget inn eller ut.

 

Så det er en kort oppsummering på hva vi driver med i arkademaskin gruppen, og vi ser fram til å vise mer av prosjektet vårt etterhvet som det fortsetter å ta from, og å presentere en fungerende arkademaskin etterhvert.

Benjamin Benjaminsen
Leder for Arkademaskingruppen