Informasjon om opptaket

Praktisk informasjon om medlemskap

Tusen takk for din interesse!

På denne nettsiden får du informasjon om medlemskap og gruppene i Hackerspace.

Dersom du blir tatt opp i en av våre grupper, blir du selvsagt også medlem av Hackerspace.

Erfaring

Man trenger ikke være en verdensmester for å søke i Hackerspace.
Både nybegynnere og viderekommende er velkommen til å søke hos oss. Vi er først og fremst ute etter engasjementet ditt.
Alle som blir tatt opp i Hackerspace kommer til å bli lært opp i det mest brukte utstyret vi har på verkstedet, og spesifikk kursing for gruppen de blir med i.

Vaktlisten

Alle medlemmer av Hackerspace er med på å holde verkstedet åpent. På vakt hjelper du nyskjerrige studenter som stikker innom og vil bruke utstyret vårt. Det er også lagt opp til at du kan gjøre det samme selv! Ellers på vaktene blir det også en del kaffedrikking og sosialt med de andre på verkstedet. Alle medlemer sitter to timer på vakt i uken.

Stander

Du har kanskje møtt Hackerspace på en stand på NTNU? Det er fordi Hackerspace står mye på stand for å spre ordet om hvem vi er og hva vi gjør. Dette er noe alle i Hackerspace er med på.

Hovedgrupper

Under finner du informasjon om hovedgruppene som har opptak nå

DevOps

DevOps jobber med å utvikle tjenester og drifte infrastruktur som støtter Hackerspace sin virksomhet. Hovedsakelig baserer DevOps seg på nettsidene, men jobber også med servere, git, dør-apiet (som viser om noen er på Hackerspace-kontoret), og diverse andre kule dingser og programvare.

Som medlem av DevOps vil du få god kjennskap til Hackerspace sine IT-systemer, og være med i utviklingen av løsninger som gjør at både organisasjonen og medlemmene kan yte sitt beste.

DevOps har normalt sett en arbeidskveld i uken som beregnes rundt 4 timer på gruppearbeid, men det jobbes av og til på diverse oppgaver utenfor arbeidskveld etter behov.

LabOps

LabOps har mange forskjellige arbeidsområder, og kan by på varierte arbeidsoppgaver som gir innsikt i mye av det Hackerspace driver med..

Et av områdene er å holde orden på Hackerspace sine lokaler, passe på at vi har nok utstyr og at utstyret er i orden. Dette medfører at du får god kunnskap om alle våre løsninger. Eksempler vil være bruk og vedlikehold av 3D-printere, oppdatering av verkstedets datautstyr, og passe på at Rift-stasjonene er i drift.

LabOps har også ansvaret for å planlegge og gjennomføre arrangementer, kurs og stands som gjennom året. Det trenger ikke å være LabOps som er kursholder, men LabOps har ansvaret for gjennomføringen. Med kurs får du mye kontakt med andre erfarne mennesker i og utenfor Hackerspace og mye praktisk erfaring.

Promotering er også en del av LabOps arbeidsområder, og PR-gruppen under LabOps jobber med visuell profilering, sosiale medier, artikler på nettsiden, og alt annet innen PR.

LabOps har følgende undergrupper:

- PR
- Arrangement
- Verkstedsgruppa
- Sosialkommite

Prosjektgruppen

Prosjektgruppen gjennomfører en rekke prosjekter som varierer fra år til år. Prosjektene varer som oftest i to semestre.

Som medlem av Prosjektgruppen jobber du konkret på et prosjekt sammen med andre på gruppen. Du vil få kjennskap til ulike teknologier innen spillutvikling, men ikke begrenset til det.

Under finner du informasjon om prosjektene som har opptak nå.

Prosjekt - Brettspill

Brettspillgruppen er en gruppe som designer et eller flere brettspill fra bunnen av. Vi er en liten gruppe på 3-4 som søker etter flere brettspill-glade mennesker som har lyst til og være med.

Vi holder på med et brettspill som tar inspirasjon fra hovedsakelig monopol og mafia, men vi er åpne for alle idéer som nye medlemmer måtte ha.

Vi er ute etter deg som liker brettspill og har lyst til å designe, tegne eller bare være kreativ og lage ditt helt egne brettspill. Du er velkommen til gruppen uansett erfaring du har.

Prosjekt - Arkademaskin

Gruppen jobber på en unik arkademaskin som henter inspirasjoner fra en klassisk piano.

Vi skal bygge denne maskinen fra bunnen av og lage noen få spill som tar inn pianotastene som input. Samtidig, skal maskinen når som helst kunne transformeres til å kjøre tradisjonelle arkadespill. For at dette skal være mulig, har vi valgt å lage en tradisjonell arkadekontroller som skal kunne puttes inn i maskinen foran spilleren, slik at spilleren får tilgang til de vanlige knappene og joysticks.

I løpet av forrige semester, har vi utarbeidet en grov plan av hvordan maskinen kommer til å se ut og har kommet i gang med utviklingen av noen få spill.

Bli med på dette prosjektet dersom du er interessert i mekatronikk, elektronikk, spillutvikling, design og ikke minst snekkerarbeid!

Prosjekt - PC-Spill

Dette prosjektet har en konkret spillidé: Du skulle akkurat til å publisere et spill, men rivalen din har ødelagt det! Nå er det opp til deg å stupe inn i verdenen for å fikse opp i alt som er galt før slippdatoen, og bøye glitchene til din fordel.

Høres dette interessant ut for deg? Vær med på prosjektet! Vi utvikler i Unity, bruker C#, og tilbyr bruk av tegnebrett av typen Wacom Intuos Pro, MIDI keyboard og Zoom H5 opptaker. Målet er å ha en demo klar frem til Norwegian Game Awards i april 2019.

Vi ser etter deg som er interessert i spillutvikling, hovedsakelig designere med interesser innenfor 2D-grafikk og level-design, og programmerere som kan, eller har interesse for å lære spillprogrammering. Hvis du har noe annet du ønsker å bidra med er du også velkommen!

Prosjekt - Mobilspill

Mobilspillprosjektet i Hackerspace forsøker å lage et lokasjonsbasert sosialiseringsspill inspirert av Pokemon GO, Ingress og selskapsleken Mafia.

Et av hovedmålene med spillet er at nye studenter skal kunne ta det i bruk i fadderperioden 2019 og gjennom dette ha det lettere for å bli kjent med nye folk.

Kort forklart vil spillet gå ut på at spillere interaktivt skal kunne kjempe mot hverandre og fullføre utfordringer basert på deres posisjon i området rundt campus og et dynamisk oppdatert kart. Spillere vil kunne samarbeide på utfordringer og skape et kontaktnettverk, noe som vil gjøre sosialisering både lett og kjekt. Utfordringer i spillet vil være i form av ulike minispill/puzzles som spillere kan invitere folk fra sitt nettverk til å hjelpe med dersom de er i nærheten.

Spillet bygges med Unity og bruker Google Firebase på server-siden, så utviklingen foregår i hhv. C# og JavaScript/TypeScript. Dersom du er interessert i 3D-modellering og musikk- og lydredigering er du også svært velkommen til å søke, ettersom det nåværende teamet har noe begrenset erfaring innen dette.