Brettspillgruppa presenterer: Dudes & Drugs!
Brettspillgruppa presenterer: Dudes & Drugs!
18. februar 2020 20:15
Skrevet av Magnus Reier Rushfeldt
Lest 1434 ganger
På Hackstart kunne vi i Brettspillgruppa stolt presentere resultatet av halvannet år med arbeid: Dudes & Drugs – Spillet der du erobrer dopmarkedet! Ved å etablere ditt territorium, produsere dop i bobil, “Breaking Bad”-style, samt påvirke verdien på dop, kan du bli Trondheims nye narkobaron!
(Real Dudes & real... ehm Dice?)
The Grand Reveal
Spenningen blant publikum er til å ta og føle på når vi skal avsløre hva som ligger under den gigantiske pappesken på scenen under Hackstart, som så mystisk står plassert på hodet. Det mange ikke vet, er at spenningen er minst like stor hos oss. Vil dette bli en suksess? Vil spillet vi har brukt over halvannet år på å lage bli godt mottatt av våre kjære "medhackere"? Eller vil alt gå i grus, både figurativt og bokstavelig? (for vi er redde for at alle brikkene skal velte ut over publikum når vi løfter pappesken for å avsløre spillet)
Brikkene settes ut
Brettspillgruppen ble opprettet som én av fire prosjektgrupper høsten 2018, med mål om å lage et brettspill helt fra scratch som alle besøkende på Hackerspace kunne spille. Ideén til gruppen kom fra Zawadi, som hadde vært med på å teste brettspill tidligere. Sammen med Hackerspace tok han opp 3 nye medlemmer: Mia, Thomas og gruppeleder Marius. Disse tre utgjorde Brettspillgruppa. Etter at Zawadi hadde hjulpet dem med å komme i gang, begynte de på oppgaven med å lage et brettspill.
I starten var idéen noe som blandet det beste fra Monopol og Mafia: et spill hvor alle spillerne satt med informasjon om hvordan spillet skulle ende, for eksempel et kort som sa at en spesifikk ressurs var verdt mest på slutten av spillet. Det ville være en perfekt kombinasjon av åpen og skjult strategi, samt like mengder planlagte og uforutsette hendelser.
Trommevirvel og spotlight. Mia og Thomas tar tak i pappesken på hver sin side, og begynner å løfte den. Først forsiktig så de ikke velter alt på brettet, deretter rett til værs. Da var det gjort. Katta er ute av sekken. Eller rettere sagt, spillet er ute av esken. Men dette er ikke Monopol/Mafia, er det vel?
Åpningstrekket
Etter mye idémyldring fram og tilbake, begynte den nåværende brettspillidéen å ta form: det skulle gå ut på at spillerne var doplangere som styrte sine egne karteller, og ved å ta over nye områder, kjøpe inn arbeidere og bygge fabrikker/plantasjer, kunne man kjempe seg til seier. Muligheten til å tjene penger på salg av dop skulle være styrt av et markedssystem som kunne forårsake mer eller mindre uventede prisendringer. Og dersom du ikke var fornøyd med at nabospilleren din tjente så mye penger på dop, så kunne du like godt angripe området hans/hennes og ta over produksjonen selv. Etterhvert utviklet alt dette seg til et noenlunde spillbart spill, som ble kalt "Dudes & Drugs" på tull. Dette ble for første gang presentert på Hackstart vår 2019.
(Alt du trenger for å lage brettspill er papir, tusj, klosser, terninger og godt med energidrikk.)
Det var rundt da at jeg kom inn som nytt medlem i Hackerspace og Brettspillgruppa. Tilbake da (et år før denne artikkelen skrives) kjørte de sin første spilltest med dette spillkonseptet. Det var mange tilbakemeldinger og god kritikk, men ikke minst så vi at det grunnleggende konseptet fungerte og at vi kunne bygge videre på det. Videre idémyldring gikk innom ulike former for markedssystemer, måter å utkjempe og balansere kamper på, samt innføring av diverse typer kort til spillet. Det var mye spennende som ble diskutert, men vi begynte også å innse at spillet måtte bli ferdig en dag. Vi bestemte oss for at dette skulle skje i løpet av høsten.
(Her testes det hardt!)
Så kom høsten og Marius gikk av som leder. Jeg tok over, Mia ble nestleder og vi tok opp et nytt medlem, Lasse. Vi fortsatte der vi slapp før sommeren, og siktet oss inn på ferdigstilling til Hackslutt høst 2019. Vi innså at vi måtte få bedre oversikt over spillets ulike komponenter og hva som fungerte, samt hva som ikke gjorde det. Derfor gjenopptok vi konseptet med spilltesting som ble startet på Hackstart, og satte i løpet av høsten i gang med en serie av spilltester (samt én test på våren). Vi fikk involvert mange medlemmer fra Hackerspace til å teste brettspillet for oss mens vi observerte og systematisk listet opp problemer og feil med spillet. Etter hver spilltest gikk vi gjennom alle observasjonene og kommentarer fra deltakerne, og forsøkte å endre kun de problematiske aspektene, mens vi beholdt det som funket. Vi kom stadig nærmere et ferdig spill, som til tross for enkelte svakheter, var noe vi kunne si oss fornøyde med å presentere.
På bordet. På scenen. På Hackstart 2020. Der står det et brettspill. Men til tross for at dette spillet i bunn og grunn er helt lik den ferdige prototypen, så ser det helt forskjellig ut. Hva har skjedd?
Mottrekk
Vi kunne jo ikke presentere et papirark fullt av tusjstreker, med små treklosser og plastdiamanter som spillbrikker, og si at dette var det ferdige spillet vårt. Prototypen måtte realiseres. Noen måtte designe alt av grafikk og spillbrikker. Problemet var bare at ingen i Brettspillgruppen kunne noe om design. Så hva gjorde vi da? Jo, som enhver norsk bedrift med respekt for seg selv så vi ut mot horisonten og fant der løsningen: Outsourcing.
Det viste seg at vi hadde all designkompetansen vi trengte andre steder i Hackerspace. Vi fikk inn Livia fra PC-spill som grafisk designer, samt Tommy, leder av Prosjektgruppene, og Aksel, tidligere leder av Hackerspace, som 3D-designere. Livia lagde det fantastiske brettet du ser foran deg når du setter deg ned og spiller Dudes & Drugs, samt pengesedlene til myntenheten vår Moneybois og de psykedeliske kortene våre. For ikke å snakke om den råkule logoen til spillet. Tommy lagde alle de 3D-printede dudes'a, altså brikkene du bruker til å erobre nye områder, og Aksel fikset noen helt fantastiske bobil-modeller. Vi var klare til å gi designerne våre oppgaver før vi fant ut – omtrent 2-3 uker før Hackslutt – at leveringstid på delene vi skulle bestille var nettopp 2 uker...
Til tross for denne flausen ga vi ikke opp, og før våren kom satte vi vår nye frist: Hackstart vår 2020. Klok av skade planla vi god tid i forveien, og satte i gang en kontinuerlig prosess med våre designere: vi ga dem oppgaver, de lagde utkast og vi ga så tilbakemelding på disse. Det var en enkel prosess, for med de fantastiske designere som vi hadde var det ikke mye å kommentere på.
Sjakkmatt
(Få dager før Hackstart ankom vårt ferske brettspill i posten. Så ferskt at det fortsatt luktet bålrøyk)
Hackstart kom stadig nærmere, og stressnivået ble stadig høyere. Vi fikk lagt inn bestilling på brettspilldeler i siste liten, designet ferdig de siste 3D-modellene og tråkket så pedalen i bånn på både våre egne og MAKE NTNU sine 3D-printere. Tidlig på lørdag morgen, samme dag som Hackstart skulle være, var vi fortsatt ikke ferdige. Det endte med at vi måtte springe inn og ut av Hackerspace sin generalforsamling, som foregikk rett før Hackstart, for febrilsk å sette i gang de siste rundene med 3D-printing som måtte til.
Men så var den siste printeren endelig ferdig, og vi kunne stolt ta med alle delene av Brettspillet vårt bort til Hackstart. Vi avslørte spillet vårt til stor suksess, og fikk spilt flere runder av Dudes & Drugs i løpet av kvelden. Noen av kommentarene vi fikk var:
“Gøy og interaktivt spill! Trenger litt balancing da” - Tommy (ikke designer-Tommy)
“Monopol on crack” - Johnny
“Det er morsomt. Det er et bra spill. I have thunken." - Bendik
"Jeg likte at det var en del strategi. Mot slutten, når jeg holdt på å vinne, prøvde de andre å gange opp mot meg” - Også Bendik
Dudes & Drugs. Dette er hva som kom ut av esken på scenen, men nå vet du også hva som gikk inn i esken til å begynne med. Det har vært en lang vei hit, men det har også vært en utrolig flott, morsom, slitsom, men viktigst av alt, minneverdig vei. Vi er stolte av oss selv og spillet vi har laget, men enda mer stolte er vi av alle de andre medlemmene i Hackerspace som på ulike måter har hjulpet oss å komme i mål. Derfor vil jeg takke alle som har vært med på å gjøre Dudes & Drugs en realitet:
Gründer’n: Zawadi Berg Svala. Brettspillgruppa ble til takket være ditt initiativ!
Brettspillgruppa: Marius Fossum (tidligere leder), Magnus Reier Rushfeldt (leder), Mia Pernille Treland (nestleder), Thomas Wilskow Thorbjørnsen og Lasse Johansen. Hva skulle vi gjort uten oss selv? xD Dere har vært med Marius og meg gjennom tykt og tynt for å lage spillet vårt!
Designerne: Livia Valenti (grafisk designer), Tommy Chan (3D-designer) og Aksel Ludvigsen (3D-designer). Dere transformerte papirarket og treklossene våre til noe vi kunne kalle et profesjonelt, førsteklasses brettspill! Vil også nevne Petter Rein som ga mange tips og hjelp når det kom til printing av 3D-modellene.
Testerne: Bendik Brunvoll, Edvard Ødegaard (og vennen din jeg ikke husker navnet på), Halvor Bjørstad, Joachim Maksim, Jonatan Engstad, Livia Valenti, Sondre Haugen Elgaaen og Petter Rein (sikkert flere som jeg dessverre ikke husker navnet på). For at dere satte av tid til å teste spillet vårt for oss og var tålmodige når vi brukte lang tid på å sette opp ting og rote. Spillet hadde vært lite spillbart uten dere!
MAKE NTNU: ved Anders Hovden (nestleder MAKE). Dere lot oss bruke så mye printerkapasitet (mer enn vi fortjente og definitivt mer enn vi hadde reservert) og låne filament til våre egne printere. Vi hadde aldri blitt ferdig med printingen uten dere! Vil også rette en takk til Petter og Thomas (igjen) for å hjelpe til med reservasjoner.
Vil også takke Bendik Brunvoll og Tommy Chan (som tidligere nestleder og leder av Prosjektgruppen) igjen for å hjelpe å styre brettspillskuta når vi ikke helt visste hvor vi skulle styre den, samt Sander Hestvik (tidligere økonomiansvarlig for Hackerspace) for hjelp med det økonomiske og Maria Ivanova (tidligere leder av Hackerspace) for tilrettelegging og generell awesomeness!
Takk til alle andre som har bidratt til å realisere Dudes & Drugs!
(Fra venstre: Thomas Wilskow Thorbjørnsen, Magnus Reier Rushfeldt, Mia Pernille Treland og Marius Fossum. Lasse Johansen kunne dessverre ikke være med på bildet.)
Og takk til alle som spiller spillet vårt. Håper dere liker det!
PS: Det kan hende det kommer en liten V2/patch av brettspillet senere på våren. Vi får se ;)
Magnus Reier Rushfeldt,
Leder av Brettspillgruppa