Verkstedet er dessverre stengt i eksamensperioden og juleferien. Vi vil åpne igjen i Januar. Kom gjerne tilbake da.
Prosjekt: Spill med nye eventyr

Prosjekt: Spill med nye eventyr

15. november 2020 23:38

Skrevet av Fredrik Lillemoen Eiding

Lest 718 ganger

Dette semesteret markerte en ny start for Prosjekt: Spill-gruppa, da vi i starten ble enige om å lage et helt nytt spill. Dagene som fulgte var preget av store mengder ideer som ble kastet på en vegg til noe festet seg, og nå som vi omsider har blitt enige om hvilke av disse ideene som er minst dumme, har vi jaggu også fått gjort litt greier.

Spillutvikling er sjeldent en dans på roser. 11 mennesker som alle sitter og jobber på hver sine ting er greit nok i seg selv, men å gaffateipe dette sammen er litt mer utfordrende, spesielt i et helt nytt prosjekt uten noe felles fundament å jobbe fra.

Til tross for dette kan jeg meddele at vi har klart å snekre sammen en Alpha 0.1-versjon av spillet!

Så hva er egentlig dette spillet lurer du kanskje på. Veldig godt spørsmål. Vi kommer stadig nærmere svaret selv, men i mellomtiden kan jeg dele en beskrivelse av en morsom og ambiøs visjon, som antagelivis blir mer eller mindre ambisiøs etterhvert som tiden går.

Vi lager et 3D co-op tower-defense spill med en twist! Tårnene spillere plasserer ut for å beskytte basen sin stopper aldri å skyte, og de er like farlige for deg som de er for fiendene. Å bli truffet av tårnskudd har nemlig en uheldig bivirkning; død. Spillere må da altså samarbeide for å sikte tårn vekk fra hverandre når de er ute på ærender utenfor basen, slik at man lager en sti dit man vil som ikke er full av dødelige prosjektiler.

Alt beskrevet fram til nå er i Alpha 0.1, dog veldig lite finpusset, så hva er planen fremover?

Med alpha 0.1 som fundament har vi omsider blitt enige om noen nye morsomme motiver og ideer. Som man *nesten* kan se i bildet fra Aplha-en, lekte vi oss med et middelalder-tema, noe vi nå har skrinlagt. Spillet skal istedenfor handle om en gjeng med engelske utforskere (tenk brødrene Dal med monokkel og anstedige skjeggvekster), fra 1800-tallet som snubbler over noen gamle azteker-ruiner i jungelen. Etter å ha pirket på en stor krystall med noen pinner klarer de ved et uhell å aktivere gammel ukjent azteker-teknologi. Dette starter ustoppelige objekter som spinner evig, krystaller som skyter strøm, og aztekernes sikkerhetssystem, som nå er vendt mot de distre menneskene som rotet seg bort i ting de ikke burde. Ved å lappe sammen azteker-teknologien med det de har liggende, lager de tårn som skal beskytte mot den utømmelige horden av monstre som utgjør det gamle sikkerhetssystemet.

Vi håper dere som leser er like spente på dette prosjektet som oss! Hilsen oss i Prosjekt: Spill-gruppa.

Fredrik Lillemoen Eiding

-Medlem av, og skribent i, Prosjekt:Spill-gruppa