PC-spillgruppen - joins the battle

PC-spillgruppen - joins the battle

5. april 2019 20:13

Lest 708 ganger

Hackerspace sitt nye PC-spill lages nå!

Vi fortsetter vår ukentlige utrulling av artikler fra de forskjellige gruppene ved hackerspace denne uken med et prosjekt fra prosjektgruppen til hackerspace. Prosjektgruppen til hackerspace gjennomfører en rekke prosjekter som varierer fra år til år. Høsten 2018 ble det startet opp fire forskjellige prosjekter som drives av egne grupper som en del av prosjektgruppa:

  • Arkademaskin

  • Brettspill

  • Mobilspill

  • PC-spill

Alle fire gruppene får til sin tid en artikkel her, og nå til slutt er det vi i PC-spillgruppa som får presentere hva det er vi holder på med.

Gruppa vår jobber for tiden med å lage et eget, originalt PC-spill. Spillet er av typen Metroidvania, og tar inspirasjon fra titler som Ori and the Blind Forest, Celeste og Hollow Knight. Handlingen i spillet er at du fikser et spill som er korruptert av et virus. Spilleren må dykke inn i verdenen mens den takler fiender og puslespill, og prøver å gjenopprette balanse i spillverdenen. Som spiller kan du bruke både vanlige evner og korrupterte evner for å nå dine mål!


Concept art av spillerkarakteren i spillet.

Spillet utvikles i Unity, da dette åpner for et brukervennlig utviklingsmiljø med alt av nyttige funksjoner man kunne ønske seg. Unitys mappesystem fungerer utmerket med GitHub, slik at vi som en stor gruppe enkelt kan se og bruke hverandres arbeid mens vi utvikler. Det første semesteret gikk til for det meste til omfattende idémyldring og konseptutvikling, der vi var innom alle mulige sjangre. Dette semesteret har gått til å implementert mesteparten av den grunnleggende bevegelsesmekanismen til spillkarakteren, og spillets funksjonalitet. Animasjoner lages i Spine 2D, og vi jobber nå med å animere bevegelse hos spillkarakteren!


Sammen med hjelperen din, må du fikse spillet.

Vi har hatt det mye gøy med å utvikle spillet, og gleder oss fantastisk til å vise det frem etter hvert. Vi håper på å ha en spillbar demo klar til slutten av semesteret, ser dere der!

Skrevet av Karen M. Nyvoll og Asgeir M. Santi