Drift av individuelle prosjekter

Drift av individuelle prosjekter

31. august 2018 19:10

Hackerspace skaper gode muligheter for studenter som ønsker å drifte egne prosjekter.

Hackerspace er et studentdrevet makerverksted for alle studenter. Vi tilbyr en kreativ arena med gode muligheter for å realisere idéer, teste ut egne kunnskaper og opparbeide erfaring utover studiene. Slike muligheter skaper et stort spillerom for kreative studenter med en skaper i magen. Medlemmene våre er også teknisk interesserte studenter som alle er kurset i den teknologien vi tilbyr (blant annet 3D-printing, lodding, Raspberry Pi og Arduino). Verkstedet har også et større utvalg av utstyr som kan lånes ut eller hjelpes å bestille. Det hele gjør oss bedre egnet til å bistå alle som kommer innom verkstedet vårt og som ønsker en kickstart på prosjektet sitt.

En student som grep denne sjansen var Olav Bakkerud. En masterstudent i Environmental Chemistry, som lenge hadde godt og brygga på ideen om å lage en arkademaskin. Gjennom venner ble han gjort oppmerksom på at et slikt prosjekt lot seg gjennomføre ved Hackerspace, hvor han i slutten av januar 2018 fikk stiftet et samarbeid med daværende Hackerspace-medlem, Ninh Qui Do. Do hadde en del erfaring med lignende prosjekter fra tidligere arbeid, og bidro blant annet med å designe en 3D-modell av kabinettet, som senere kunne printes og skjæres ut på tilpassede treplater. Treplatene ble skjært ut av en arkitektstudent, og bestod av såkalt MDF-treverk (en type prosessert tremateriale). En av platene hadde en nøyaktig utskåret åpning for PC-skjermen som kunne skrus fast etter litt demontering. Et flatbord ble brukt for å drille ut hull av korrekte dimensjoner i platen der knapper og joysticks skulle festes. Denne platen ble siden koblet med hengsler til platen med PC-skjermen, for å få lett tilgang til innsiden av kabinettet. Innen sommeren var kabinettet ferdig konstruert, og det var klart for å installere Retropie på Raspberry Pi-en og til å koble til joysticks og knapper til såkalte USB-mikrokontrollere. I etterkant har det også blitt skrevet noen kodelinjer i Pi-en for å få musikk til å spille i retropie-hovedmenyen, noe Bakkerud selv synes er den kuleste effekten med maskinen. Arkademaskinens spill derimot er lastet ned som såkalte ROM-filer, og kjøres på en spill emulator. Total skal det være 2112 spill på maskinen.

Alt i alt regner Bakkerud det hele som et lærerikt prosjekt, med et resultat han er godt fornøyd med. Han retter også en stor takk både til Do og Hackerspace, som bidro både med kompetanse og erfaring, et sted å jobbe på og tilgang til nødvendig utstyr (som blant annet var en PC-skjerm, Raspberry Pi, spillknapper/ joysticks). Det kan også nevnes at kabinettet er donert til Teknobyen, studentkollektivet hvor Bakkerud har bodd de 4 siste årene. Dette for at flest mulig skal få gleden av å leke seg med maskinen, og kanskje mekke videre på den.

Sitter du også med en skaper i magen og en ide du stadig går å bryner deg på? Gjør som Olav Bakkerud og stikk innom Hackerspace!